تحلیل تطبیقی دو ترانه فرهاد مهراد: جمعهها خون جای بارون میچکه
تاریخ ایرانی: این مقاله تلاشی است برای مقایسه دو متن ادبی از منظر تاریخ و فرهنگ. متون بررسی شده دو ترانه ایرانی «جمعه» و «شبانه» هستند که توسط خوانندهٔ مشهور راک ایرانی، فرهاد مهراد به اجرا درآمدهاند. ترانه نخست «جمعه»، توسط یکی از مشهورترین ترانهسرایان ایرانی، شهیار قنبری در اوایل دههٔ ۱۹۷۰ نوشته و نخستین بار به عنوان موزیک ویدئوی فیلم «خداحافظ رفیق» در سال ۱۹۷۱ منتشر شد.
آهنگ دوم یعنی «شبانه»، توسط احمد شاملو، شاعر مشهور ایرانی در سال ۱۹۶۴ در مجموعه «لحظهها و همیشه» منتشر شد. آهنگ آن نیز توسط فرهاد در دههٔ ۷۰ میلادی اجرا شد. هر دو آهنگ بعدها در دههٔ ۱۹۹۰ در آلبومی با نام «وحدت» منتشر شدند.
تحلیلهای انجام شده در این مقاله در چارچوب نقد ادبی با رویکرد تاریخگرایی نوین قرار میگیرند. باید به این نکته توجه داشت که در نقد ادبی با رویکرد تاریخگرایی نوین، متن ادبی فقط تفسیری از تاریخ است و نه حقایق. در نتیجه، این تفسیرها همواره ناقص هستند زیرا فقط بخشی از تاریخ را در بر میگیرند و همانند باقی تفاسیر تاریخی به ناچار سوبژکتیو (ذهنی) هستند. مباحث مطرح شده در متن ادبی حول محور زمانی که در آن به نگارش درآمده است میچرخند و خود متن نیز به یکی از این مباحث بدل میشود. به همین ترتیب، تفاسیر ما از ادبیات نیز تحت تاثیر فرهنگی که در آن زندگی میکنیم شکل مییابد.
هر دو متن - جمعهٔ شهیار قنبری (۱۹۷۱) و شبانهٔ احمد شاملو (۱۹۶۴) - در یکی از سختترین دوران ستم، فشار، ظلم و فساد در ایران منتشر شدند. تصمیمات و سیاستهای محمدرضا پهلوی در دههٔ ۱۹۷۰ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، با نارضایتی مردم همراه بود. رژیم شاه از درون با مشکلات و شکستهای بنیادین مواجه بود، برنامهٔ اقتصادی بیش از حد جاهطلبانه، ایران را در تنگنا قرار داد و کمبودها، تورم و اختلاف روزافزون طبقاتی را به همراه داشت و در نهایت به اعتراضات و تظاهرات انجامید.
http://tarikhirani.ir/fa/files/72/bodyView/756/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84.%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82%DB%8C.%D8%AF%D9%88.%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87.%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF.%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AF:.%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7.%D8%AE%D9%88%D9%86.%D8%AC%D8%A7%DB%8C.%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86.%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%86%DA%A9%D9%87.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten